يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۹۹۴
تاریخ انتشار : ۲۱ : ۱۲ - ۱۲ دی ۱۳۹۸
مسعود کرامتی، بازیگر تلویزیون، سینما و تئاتر در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما دیباچه گفت: فیلم‌ها و برخی تئاتر‌های ما حرفی برای گفتن ندارند و تنها  برای خالی کردن عقده دل آدم‌های جامعه ما که از هر نظر محسور و محدودند تولید شده‌اند.

این بازیگر که این روز‌ها در شهرستان "چابهار" مشغول بازی در پروژه سینمایی "اورکا" به کارگردانی «سحر مصیبی» است درخصوص جشنواره فیلم فجر و تأثیر این رویداد فرهنگی در رشد تولیدات سینمایی اظهار داشت: جشنواره اصولا اتفاقی است که به جمع شدن افراد هم صنف، به دور همدیگر کمک می‌کند؛ در این رویداد بحث‌ها و صحبت‌های زیادی پیرامون آثار سینمایی و نمایشی صورت می‌پذیرد که فارغ از اینکه منفی و مثبت باشند صرفا به دلیل پویایی خوشحال کننده است.
 
شوخی‌های جنسی در فیلم‌های کمدی مشکلی ندارد! | مدیریت فرهنگی ما در طی این سال‌ها باعث  از بین رفتن اخلاق در جامعه شد!

وی که به تازگی با بازی در فیلم سینمایی «چشم و گوش بسته» در ژانر طنز حضور پیدا کرد در خصوص کیفیت حال حاضرآثار کمدی در کشورعنوان کرد: واقعیت این است  که مدیریت فرهنگی ما در طی این سال‌ها باعث  از بین رفتن اخلاق در جامعه شد و از بین رفتن اخلاق درجامعه در درجه اول از طریق تلویزیون و بعد به دلیل نگاه سبک به طنز و مقوله سرگرمی در سینما و بعد از آن در تئاتر شکل گرفت. متأسفانه اکثر مواقع بعد از تماشای کار‌ها از آنچه بر صحنه و پرده می‌بینیم احساس خجالت می‌کنیم چرا که شاهد حجم زیادی از بی اخلاقی و بی تربیتی در آثار هستیم.

این بازیگر پیشکسوت ادامه داد: گاهی ادعای رسالت در کار فرهنگی داریم، ولی در عمل تنها اسمش را کار فرهنگی می‌گذاریم چرا که کار فرهنگی قرار است سطح فرهنگ را بالا‌تر برده و تقویت کند و در این کار‌ها آنچه مطلقا وجود ندارد بالا بردن سطح فرهنگ جامعه است؛ در این کار‌ها شاهد فحش وناسزاگویی افراد به یکدیگر هستیم واغلب سعی می‌شود به هر قیمتی شده تماشاچی را به خنده انداخت، آن هم تماشاگری که در یک جامعه پر درد و کلافه زندگی می‌کند؛ بله می‌توان به سادگی آب خوردن این جماعت را با همین بی اخلاقی‌ها خنداند و شاید این افراد با نشستن در این سالن‌ها کمی عقده‌های خود را خالی می‌کنند، اما نمی‌توان گفت برای آن‌ها کار فرهنگی صورت گرفته است؛ بلکه بی اخلاقی و بی تربیتی را ترویج داده‌اند. این فرهنگ سازی به شکل فعلی  در جهت تخریب اخلاق در جامعه برآمده است.

کرامتی افزود: شوخی‌های جنسی در فیلم‌های کمدی مشکلی ندارد و این موضوع پایه بسیاری از فیلم‌های مطرح دنیا است و عیبی ندارد و به خودی خود نکته‌ای منفی نیست؛ بلکه چگونگی رویارویی با این مقولات و اینکه هرچی از دهانمان بربیاید بگوییم مشکل است؛ شوخی‌های جنسی که در فیلم‌های روز دنیا مطرح می‌شود به لحاظ عمق و ریشه قابل مشاهده در مناسبات روزمره آدم‌ها است، ولی این موضوع در فیلم‌های ما دیده نمی‌شود و تنها مشتی حرف‌های زشت در کنار همدیگر است تا صرفا ایجاد خنده کند. فیلم‌ها و برخی تئاتر‌های ما حرفی برای گفتن ندارند و تنها  برای خالی کردن عقده دل آدم‌های جامعه ما که از هر نظر محسور و محدودند تولید شده‌اند. این مسخره بازی‌ها ممکن است در یک شو تلویزیونی جواب بدهد، ولی اسمش فیلم سینمایی و تئاتر نیست. بخصوص که داعیه کار فرهنگی داریم و اشکال اصلی بر سر این موضوع است و همه دوستان هم فکر می‌کنند شق القمر کرده‌اند! اینطور نیست که بگوییم، چون ما نمی‌توانیم حرف سیاسی بزنیم و با اصناف شوخی کنیم به هر مقوله‌ای دلمان خواست، بپردازیم؛ این توجیهی سطحی است.

بازیگر فیلم سینمایی «گذر موقت» ضمن اشاره به این نکته که سانسور و محدودیت‌ها از دلایل اصلی بروز این اتفاقات است، گفت: منتهی مدیریت فرهنگی ما این اتفاق را مشکل نمی‌دانند و گویی این شکل از کار، سلیقه آنهاست و فکر می‌کنند وظیفه هنر همین است، درحالیکه اینطور نیست؛ شما بسیاری از سخنرانی‌هایی را هم که می‌شنوید چه بر روی منبر و چه در جا‌های دیگر، متوجه می‌شوید که به همین صورت که در فیلم‌ها مطرح می‌شود، صحبت می‌کنند؛ این معضل اپیدمی عجیب و غریب و جزئی از فرهنگ جامعه ما شده است؛ البته واقعیت این است که ناخودآگاه این مسائل در جامعه جا می‌افتد و مردم هم عادت می‌کنند، مردم چگونه باید تربیت شوند! قطعا از محافلی همچون سینما، استنداپ کمدی، سخنرانی‌ها و تلویزیون الگوبرداری می‌کنند که همگی یک جنس پیدا کرده‌اند و فرهنگ جامعه ما را تشکیل داده‌اند و برای همین هم می‌گویم که این آثار ترویج بی فرهنگی، بی اخلاقی در جامعه و مناسبات رفتاری بین آدمهاست.

این بازیگر در انتها درخصوص تجربه حضور در فیلم سینمایی «جاندار» اظهار داشت: جاندار فیلم شریف و خوبی است و من خوشحالم از اینکه در این کار حضور داشتم؛ گروهی که واقعا زحمت کشیدند چرا که این کار به لحاظ تولیدی و اجرایی بسیار سخت بود و من جدای همه چیز واقعا به کارگردان‌های جوان فیلم تبریک می‌گویم که در اولین کارشان موفق شدند سنگ بزرگی بردارند و امیدوارم بعد از این هم در عرصه‌های کاری موفق باشند.
 
گفت و گو از : اعظم صفایی
منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳